ثبت برند در كرج
براي ثبت برند (نام تجاري) در كرج، پس از استعلام هاي اوليه توسط مشاوران پايش ثبت ، مي بايست اظهارنامه شما در سامانه اداره مالكيت صنعتي ثبت گردد، پس از گذشت ۴۵ تا۹۰ روز پس از ثبت اظهارنامه كارشناسان اداره نظر نهايي را در مورد ثبت برند در كرج اعلام مي دارند و در صورت تاييد نام ، آگهي تقاضا براي ثبت برند در كرج صادر مي گردد.
از زمان چاپ آگهي تقاضا در روزنامه رسمي كشور، ۳۰ روز زمان به اشخاص حقيقي و حقوقي داده مي شود تا در صورت داشتن اعتراض به ثبت اين برند، اعتراض خود را با ذكر مستندات تحويل اداره مالكيت صنعتي نمايند.
درصورت گذشت ۳۰ روز از زمان چاپ آگهي تقاضا و عدم اعتراض نسبت به ثبت برند در كرج، آگهي دوم (آگهي رسمي ثبت برند) در روزنامه رسمي كشور چاپ مي گردد در پايان تصديق ۱۰ ساله برند صادر گرديد و تحويل مالك داده مي شود.
مدارك مورد نياز براي ثبت يك برند ؛ بسته به نوع برند اشكال گوناگوني خواهند داشت.
مجوز براي ثبت برند در كرج مي تواند پروانه بهره برداري يا جواز تاسيس و يا جواز كسب و … باشد.
درصورتي كه نام برند لاتين باشد و يا فاقد معني در لغتنامه دهخدا باشد ، براي ثبت آن نياز به كارت بازرگاني مي باشد.
مزاياي ثبت برند در كرج
- ثبت برند،ضمانت كننده اين است كه مشتريان قادرند محصولات را از يكديگر تشخيص بدهند.
- ثبت برند،شركتها را توانمند مي نمايد تا بتوانند محصولات خود را از ديگر خدمات مشابه متفاوت كنند.
- 3. ثبت برند وسيله بازاريابي و پايه و اساس ايجاد مشهوريت و معروفيت شركتها مي باشند.
- با ثبت برند اجازه اسنعمال از آن ها به اشخاص ثالث داده مي شود و منشا مستقيم درآمد از محل حق امتيازها هستند.
- ثبت برند،جزء الزامي و ضروري موافقت نامه هاي اعطاي نمايندگي مي باشند.
- اين امكان وجود دارد كه ثبت برند سرمايه و دارايي با ارزش كسب و كار باشند.
- 7. ثبت برند،شركتها را تشويق مي نمايد تا در حفظ و بهتر شدن كيفيت محصولات سرمايه گذاري نمايند.
- اين امكان وجود دارد كه ثبت برند جهت اخذ وام سودمند باشد.
- · مدارك لازم جهت ثبت برند در كرج
الف - شخص حقيقي:
- تصوير شناسنامه شخص متقاضي
- تصوير كارت ملي شخص متقاضي
- تصوير كارت بازرگاني ( اگر از حروف لاتين استفاده شده باشد)
- تصوير مجوز فعاليت (جواز تاسيس، پروانه ي بهره برداري، پروانه ي ساخت، جواز كسب يا كارت بازرگاني و يا هر گونه گواهي فعاليت صادره از نهادهاي نظارتي و حاكميتي دولتي)
- نمونه علامت تجاري در كادر 10 در 10
ب- شخص حقوقي:
- تصوير شناسنامه مدير عامل شركت
- تصوير كارت ملي مدير عامل شركت
- تصوير روزنامه ي تاسيس و آخرين تغييرات شركت (از آخرين تغييرات شركت نبايد بيش از دو سال گذشته باشد)
- تصوير مجوز فعاليت (جواز تاسيس،پروانه ي بهره برداري،پروانه ي ساخت،جواز كسب يا كارت بازرگاني و يا هر گونه گواهي فعاليت صادره از نهادهاي نظارتي و حاكميتي دولتي)
- تصوير كارت بازرگاني (اگر از حروف لاتين استفاده شده باشد)
- يك نمونه از علامت مورد تقاضا (در كادر 10 در 10)
مراحل ثبت برند در كرج
مراحل ثبت برند مواد غذايي عبارت از:
- به طور كلي قبل از ثبت هر برندي، استعلام برند براي جلوگيري از اتلاف وقت و هزينه به انجام ميرسد.
- پس از انتخاب برند و استعلام آن به سامانه اداره مالكيت معنوي به نشانيhttp://iripo.ssaa.ir/ رفته و اطلاعات لازم را وارد كرده و مدارك مورد نياز را ارسال نموده و كد پيگيري را دريافت ميكنيد.
- در صورت قبولي برند شما در سامانه و عدم اخطار نقص پرونده يا رد پرونده مجوز آگهي نوبت اول داده شده و آن را در روزنامه رسمي كشور منتشر مينماييد.
- پس از انتشار آگهي، اصل تمامي مدارك بايد به اداره مالكيت معنوي تحويل داده شود و هزينههاي آگهي روزنامه رسمي و حق الثبت هم پرداخت شود.
- پس از ۱ ماه اگر اعتراضي به برند نشد براي اگهي نهايي و دريافت سند قطعي برند ميتوان اقدام نمود و برند را با اعتبار ۱۰ سال و با قابليت تمديد اعتبار را در كرج به ثبت رساند.
چه علائمي قابليت ثبت شدن را دارند؟
علائم تجاري قابل ثبت عباتند از : تركيبي از چند كلمه، حرف، رقم، نگاره، نماد، ترسيم ، نقش سهبعدي (شكل و بستهبندي كالاها)، نمادهايشنوايي مثل موسيقي يا اصوات، روايح و يا رنگهايي جهت معرفي ويژگيها .
به جز علائم تجاري علائم ديگري نيز وجود دارند كه در ذيل به آنها مي پردازيم:
علائم اشتراكي
متعلق به اتحاديهها و يا صنوفي است كه از آن علامت به منظور معرفي خود با يك سطح كيفي مشخص (يا ساير ويژگي هاي آن اتحاديه يا صنف ) استفاده ميكنند. مثلاً اتحاديههايي كه معرفيكننده حسابداران، مهندسان يا معماران هستند.
علائم تصديقي با استانداردهاي معين
اين علائم پس از پذيرش و تصديق كيفيت يك محصول داده ميشوند، و محدود به عضويت در اتحاديه يا صنف خاصي نمي باشند. آنها را ميتوان به هر كس كه تصديق كند كالاها و خدماتش مطابق استاندارد هستند، اعطا كرد. براي نمونه، گواهينامه استاندارد كيفيت"ISO 9001" يك گواهينامه شناخته شده بين المللي است.
پس از تكميل و ارسال اظهارنامه ثبت برند با چه تصميماتي مواجه ميشويم؟
پس از تكميل و ارسال اينترنتي اظهارنامه ثبت برند و در هنگامي كه كارشناسان و رئيس اداره علامت تجاري، پرونده و اظهارنامه ثبت برند شما را مورد بررسيهاي تخصصي قرار ميدهند، ممكن است سه نوع تصميم متفاوت مطابق ذيل بگيرند:
الف) صدور ابلاغيه پذيرش
در اينصورت ثبت برند مورد نظرتان بلامانع تشخيص داده شده است و پس از آن ميتوانيد با تشكيل پرونده بصورت فيزيكي و پرداخت دو مرحله هزينه روزنامه رسمي و پرداخت هزينه حق الثبت و در نهايت با مراجعه حضوري شما يا وكيل شما به اداره مالكيت معنوي، سند برند مورد نظرتان را با ارائه رسيد دريافت نماييد.
ب) صدور اخطار رفع نقص
گاهي اتفاق ميافتد كه اظهارنامه اينترنتي برند، مطابق شرايط و ضوابط قانوني تكميل و ارسال نميشود و يا پرونده داراي نواقصي است.
در اين مواقع، كارشناس اداره ثبت علائم تجاري نسبت به صدور ابلاغيهاي مبني بر اخطار رفع نقص صادر مي كند كه از زمان صدور اين ابلاغيه، صرفاً ۳۰ روز فرصت داريد تا نقص يا نواقص مطروحه را بر طرف نماييد و چنانچه در اين مهلت ۳۰ روزه نسبت به رفع نواقص اعلامي اقدام نكنيد، اظهارنامه شما بطور كل رد و كان لم يكن تلقي خواهد شد.
پ) صدور اخطار رد
چنانچه برند و علامت تجاري مورد نظر شما به دلايل قانوني (كه تمام اين دلايل در ابلاغيه صادره از سوي كارشناسان ثبت علائم تجاري ذكر ميشود)، قابليت ثبت نداشته باشد، موضوع رد اظهارنامه با صدور ابلاغيهاي به اطلاع شما ميرسد.